صفر تا صد هارد دیسک

 مقدمه

 برای یک لحظه تصور کنید که هیچ گونه هارد دیسک و یا حافظه الکترونیکی دیگری وجود ندارد. هر کدام از ما در طول زندگی اطلاعاتی را داریم که به اجبار می بایست آنها را ثبت و ضبط کنیم. تعداد زیادی پوشه ، مقادیر بسیاری عکس و تصویر ، ساعت ها فیلم ، کتب آموزشی و دیگر اطلاعاتی که  روزانه به حجم و تعداد آنها افزوده می شود و نگهداری آنها به صورت فیزیکی غیر ممکن خواهد بود.  اما آیا ذخیره اطلاعات و در اصل کوچک کردن حجم کلیه اطلاعات بر روی یک هارد تنها ویژگی این حافظه ها می باشد ؟

 ویژگی های هارد دیسک ها

 مطمئنا اولین ویژگی که به ذهن افرادی که از هارد دیسک ها استفاده می کنند می رسد ، امکان ذخیره کلیه اطلاعات بر روی هارد دیسک می باشد.  اما برای درک بهتر این نعمت ساخته دست انسان ، تصور کنید قصد جابجایی اطلاعات بدون استفاده از هارد دیسک را دارید. به چند عدد  زونکن برای جمع آوری اسناد و مدارک خود نیاز دارید ؟   به چند آلبوم عکس نیاز دارید؟ به چند کتاب جهت مطالعه روزانه احتیاج پیدا می کنید؟  مطمئناً اگر هارد دیسک ها اختراع نمی شدند ، جابجایی تمامی اطلاعات کاملاً غیر ممکن بود. اما امروزه شما می توانید به راحتی در محفظه‌ای کوچکتر از  یک کف دست تمامی اطلاعات خود را ذخیره کرده و به هر. ای از جهان آن را انتقال دهید. 
 ویژگی دیگر هارد دیسک ها نسبت به ذخیره اطلاعات به صورت فیزیکی حل شدن مشکل فرسودگی و یا اصطلاحاً استهلاک اطلاعات می باشد.  همانطور که میدانید در گذشته نه چندان دور بسیاری از اطلاعات در گذر زمان دچار فرسودگی و استهلاک می شدند. اما با ورود به هارد دیسک  هیچ تفاوتی نمی کند اطلاعات شما چه مدت زمانی در هارد دیسک ذخیره شود. اطلاعات شما برای سالیان سال بدون کوچکترین خدشه ای  حفظ شده و هیچ گزندی به آنها نخواهد خورد. جالب اینجاست که تا ۴۰ سال پیش چیزی تحت عنوان هارددیسک وجود نداشت.  در ادامه این مقاله تاریخچه به وجود آمدن هارد دیسک ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

 تاریخچه هارد دیسک 

اولین هارد دیسک دنیا در چه سالی و توسط چه شرکتی اختراع شد ؟

اولین هارد دیسک 1

اولین هارد دیسک جهان توسط  رینولد جانسون در شرکت آی بی ام  اختراع شد. این هارد دیسک ها اختراع شده هیچ گونه شباهتی به هارد دیسک های امروزی ندارد. سایز بسیار بزرگ آن ها که تقریبا به اندازه ی 2 یخچال فریزر بزرگ بود  و همچنین وزن بسیار سنگین آن که تقریباً به یک تن می رسید وجوه اصلی تفاوت بین اولین هارد اختراع شده و هارد های امروزی می باشد.

ساختار قطعاتی اولین هارددیسک اختراع شده

این هارد دیسک دارای ۳۵۰  صفحه ذخیره اطلاعات یا دیسک بود.و پنج میلیون کاراکتر شش بیتی (3.75 مگابایت) را روی یک پشته 50 دیسکی ذخیره می کرد. این میزان حافظه اگر قرار بود امروزه مورد استفاده قرار گیرد تنها قابلیت ذخیره یک ترک MP3 را داشت و عملاً بلا استفاده بود. شرکت آی بی ام نیز این را می دانست و تلاش می کرد تا بتواند ظرفیت این ماشین های ذخیره اطلاعات را افزایش دهد. شرکت آی بی ام سرانجام در سال ۱۹۸۰ موفق شد با پیشرفت چشمگیر در زمینه تولید ماشین های ذخیره اطلاعات هارد دیسکی را اختراع کند که ظرفیتی معادل یک گیگابایت داشت. با اندازه به مراتب کوچکتراز اولین هارددیسک اختراع شده و وزنی معادل ۵۵۰ پوند و البته با قیمت ۴۰ هزار دلار. و این شروع انقلاب در در زمینه ذخیره اطلاعات به شمار میرفت.

تحول هارد دیسک پس از انقلاب سال ۱۹۸۰

تحول حافظه ها 2

هارد دیسک یا در طول ۵۰ سال عمر خود پیشرفت چشم گیری را داشته اند. از سال ۱۹۸۰ به بعد هارد دیسک ها به صورت سالیانه پیشرفت کرده و هر روز ریتم سریع تری را نسبت به روز پیدا می کند. از آنجا که قصد داریم تاریخچه هارددیسک را قدم به قدم مورد بحث قرار دهیم ، این مهم را سال به سال مرور می کنیم:

سال ۱۹۸۰: شرکت سیگیت صنعت تولید حافظه ها ورود کرده و هاردهای با ابعاد پنج و نیم اینچ روانه بازار کردند.

سال ۱۹۸۱:Shugart Associates به NCR می پیوندد تا یک رابط درایو دیسک هوشمند با نام Shugart Associates Systems Interface (SASI) ، پیشینی برای SCSI (رابط سیستم کوچک رایانه) ایجاد کند.

سال ۱۹۸۲: شرکت وسترن دیجیتال اولین کنترل کننده هارد دیسک وینچستر تک تراشه را معرفی کرد.(WD1010)

سال ۱۹۸۳: شرکت رودایم اولین هارد سه و نیم اینچی را منتشر کرد. RO352 متشکل از دو صفحه ذخیره اطلاعات(پلاتر) حافظه ای معادل ۱۰ مگابایت بود. سال سال۱۹۸۴: شرکت وسترن دیجیتال اولین کارت کنترلر هارد دیسک وینچستر را برای شرکت آی بی ام IBM PC / AT ایجاد کرد و در اصل ، استانداردی را برای این صنعت به وجود آورد.

سال ۱۹۸۵: IDE: شرکتهایControl Data ، Compaq Computer و Western Digital برای توسعه رابط 40 پین IDE با یکدیگر همکاری می کنند. IDE مخفف Intelligent Drive Electronics است که بیشتر با نام Integrated Drive Electronics شناخته می شود.

همچنین در این سال Imprimis اولین کنترل کننده دیسک سخت را در یک درایو ادغام کرد.

همزمان با این ، شرکت کوانتوم ، پلاس هارد کارت را معرفی کرد که این امکان را می داد تا هارد دیسک بدون استفاده از کنترلر کارت جداگانه اضافه شود. اما می توان موثرترین شرکت فعال در این حوزه در سال ۱۹۸۵ را شرکت وسترن دیجیتال دانست چراکه در همین سال وسترن دیجیتال اولین صفحه کنترلر ESDI (Enhanced Small Device Interface) را تولید که امکان استفاده از ظرفیت هارد بیشتر و هارد دیسک های سریع تر را در رایانه های شخصی فراهم می کرد.

سال ۱۹۸۶: SCSI spec  وارد بازار شد. کامپیوترهای مک برند اپل اولین دستگاه هایی بودند که از این مدل از هارد ها استفاده می کردند.

 سال ۱۹۸۸: شرکت Prairie Tek  هارد دیسک هایی که نام آنها ۲۲۰ بود را وارد بازار کرد. این هارد دیسک های دو و نیم اینچی  جهت استفاده در نوت بوک های آن زمان تولید شد و ظرفیتی معادل ۲۰ گیگابایت داشت.

 در همین سال ۱۹۸۸ شرکت Connor  اولین هارد درایو سه و نیم تولید کرد که همچنان از همین طراحی برای تولید هارد های سه و نیم اینچی استفاده می شود. تا قبل از سال ۱۹۸۸ تمامی هارد ها در فرمت های سنگین وزن و یا میان وزن تولید می شدند.

 اما شرکت پیشرو در سال ۱۹۸۸ شرکتی نبود جز شرکت وسترن دیجیتال که تمام امتیازهارد دیسک درایو شرکت Tandon را که در آن زمان به تولید درایوهای IDE مشغول بود را خریداری کرد.

سال ۱۹۹۰: شرکت وسترن دیجیتال موفق شد اولین هارد ۳.۵ اینچی را تحت نام 3.5-inch Caviar IDE hard drive  تولید و روانه بازار کند.

 سال ۱۹۹۱: شرکت IBM به معرفی 0663 Corsair پرداخت و اولین هارد دیسک با هد های نازک مغناطیسی فیلم (MR) را ساخت. این هارد دیسک ها دارای هشت پلاتر 3.5 اینچی بود و توانایی ذخیره یک گیگابایت اطلاعات را داشت. ( هد MR سرانجام برای اولین بار در سال 1984 در یک درایو IBM معرفی شد.)

سال ۱۹۹۲: شرکت سی گیت به بازار ورود کرده و با ساخت هارد دیسک هایی که توانایی چرخش پلاتر های داخل آن به ۷۲۰۰ دور در دقیقه می‌رسید و حجمی معادل ۲ گیگابایت را داشت، انقلاب عظیمی در صنعت تولید هارد دیسک ها به وجود آورد. نام این مدل از هاردهای سیگیت ، باراکودا نام داشت.

در همین سال شرکت Hewlett-Packard  پلاترهای 1.3 اینچ که گنجایش 2.1 گیگی داشتند را تولید کرد.
 سال ۱۹۹۴: شرکت وسترن دیجیتال  به توسعه  IDE  پرداخت.  به این رابط ها EIDE  گفته می‌شد. که این امکان را می داد که به صورت اپتیکال و درایو های نواری  اطلاعات را ذخیره کند.

 سال ۱۹۹۶: شرکت آی بی ام موفق شد یک میلیارد بیترا بر روی هر اینچ مربع از پلاتر جمع آوری کند.

 در همین سال شرکت سیگیت از سری  هارد دیسک های چیتا رونمایی کرد. هارد دیسک های سری چیتا اولین هارد دیسک های بودند که پلاتر آنها با سرعت ۱۰ هزار دور در دقیقه میچرخید.

 سال ۱۹۹۷: شرکت آی بی ام  هد GMR  را تولید کرد. نام این  هارد های جدید16.8GB Deskstar  بود که توانایی ذخیره 16.8 گیگابایت را برروی ۵ پلاتر داشت.

 سال ۱۹۹۸:  شرکت آی بی ام در این سال موفق شد تا میکرو درایو ها را تولید کند. این هارد درایو ها کوچکترین هارد دیسکی بود که تا آن زمان ساخته شده بود. و توانایی ذخیره ۳۴۰ مگابایت اطلاعات را بر روی یک هارد دیسک یک اینچی فراهم  کرده بود.

 سال ۲۰۰۰:  شرکت maxtor تمامی امتیاز شرکت کوانتوم را خریداری کرد. در آن زمان شرکت کوانتوم پس از شرکت سیگیت دومین تولید کننده هارد دیسک درایو به شمار می رفت. این امتیاز، شرکت  مکستور را به بزرگترین تولید کننده هارد دیسک در سراسر جهان تبدیل کرد.

 در همین سال شرکت سیگیت برای عقب نماندن از قافله تولید هارد دیسک از جدیدترین هارد خود رونمایی کرد.

 هارد دیسک Cheetah X15  که پلاتر های آن توانایی چرخش با سرعت ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه را فراهم کرده بودند.

 درمیان تمامی دستاوردهای فناوری در سال ۲۰۰۲ شرکت سیگیت موفق شد از ضبط مغناطیسی Heat-Assisted Demo استفاده کند. HAMR  با استفاده از لیزر و با کمک لیزر حرارتی ذخیره می کرد و در نهایت باعث افزایش چگالی ناحیه به بیش از ۱۰۰ برابر  شد.

سال ۲۰۰۳: شرکت آی بی ام در اقدامی عجیب تمامی امتیاز خود را در زمینه تولید هارد دیسک به شرکت هیتاچی فروخت. و این به معنای پایان یافتن توسعه و فروش هارد دیسک توسط شرکت آی بی ام بود.  در همین سال شرکت وسترن دیجیتال اولین هارد دیسک با رابط ساتا را تولید کرد که پلاتر های آن با سرعت ۱۰ هزار دور در دقیقه میچرخیدند.

سال ۲۰۰۴:  شرکت توشیبا اولین هارد دیسک با سایز0.85  اینچ را تولید کرد که توانایی ذخیره 2  گیگابایت اطلاعات را بر  روی یک پلاتر  داشت. مدل از هارد های توشیبا Toshiba’s MK2001MTN  بود.

 سال ۲۰۰۵:  شرکت توشیبا  مدل جدیدی از هارد های خود را معرفی کرد که توانایی ذخیره ۴۰ گیگابایت اطلاعات را بر روی یک پلاتر 1.8 اینچی داشت. این مدل از هارد دیسک ها  که MK4007 GAL  نام داشت با استفاده از فناوری  ضبط مغناطیسی عمود  اطلاعات را ثبت و ضبط می‌کرد.

سال ۲۰۰۶: شرکت سیگیت به صورت کامل مکسول را در اختیار گرفته و عرصه را برای رقبا تنگ تر می کند.

در همین سال و پس از تلاش های فراوان شرکت سیگیت ، آنها موفق به تولید هارد دیسک مخصوص نوت بوک با نام Momentus 5400.3 notebook hard drive شدند که با توجه به استفاده از فناوری  ضبط مغناطیسی عمود  این امکان را داشت تا ۱۶۰ گیگ اطلاعات را بر روی خود ذخیره کند.  در اواخر سال ۲۰۰۶ شرکت سیگیت سری جدیدی از هارد های خود را رونمایی کرد که بیشترین ظرفیت را تا آن زمان شامل می‌شد.  ظرفیت معادل ۷۵۰ گیگابایت که تا آن زمان هیچ شرکتی موفق به تولید حافظه با این میزان گنجایش نشده بود. این هارد دیسک ها  Barracuda 7200.10 نام داشتند.

این بود تاریخچه کامل هارد دیسک ها از روز اختراع تا کامل شدن فناوری در سال ۲۰۰۶.

اما چگونه میتوان  حجم بسیار زیادی از اطلاعات را بر روی قطعه ای بسیار کوچک  به نام هارد ذخیره کرد ؟ برای آگاهی از چگونگی کارکرد هارد می بایست قطعات هارد را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد.

 شیوه ذخیره کردن اطلاعات در یک هارد

 ۴ قطعه اصلی هارد:

 1.  پلاتر یا Platter

2.  اسپیندل یا Spindle

3. بازوی خواندن  و نوشتن  یا The Read/Write Arm

4. هد یا فعال کننده یا Actuator

اما یک هارد دیسک چگونه می تواند با استفاده از تعداد بسیار کمی از قطعات اطلاعات حیاتی ما را در خود ذخیره کند.باید به شما بگویماین که خبری از یک پروسه پیچیده جهت ذخیره اطلاعات نیست بلکه این فرایند به سادگی هر چه تمام ترانجام می پذیرد.

 توضیح مرحله به مرحله نحوه ذخیره کردن اطلاعات در هارد

همانطور که قبل تر توضیح داده شد اطلاعات برای ذخیره شدن بر روی هارد دیسک فرآیند پیچیده ای را طی نمی‌کند.در واقع یک میدان الکترومغناطیسی باعث ذخیره و یا خواندن اطلاعات می شود.به صورتی که:درهر هارد دیسک یک یا چند بشقاب یا پلاتر مغناطیسی نقره ای درخشان برای ذخیره کردن اطلاعات درون هارد تعبیه شده است. بر روی پلاتر یک قطعه به نام بازوی الکترونیکی سوار شده است است که بر روی آن یک قطعه کوچک مغناطیسی برای خواندن و نوشتن اطلاعات وجود دارد. برکنار این قطعات یک جریان برق وجود دارد که همه چیز را کنترل میکند و در اصل رابطه ای است میان هارد شما و دیگر قطعات کامپیوتر.

 حال در این قسمت به صورت گام به گام توضیح میدهیم که یک هارد دیسک چگونه اطلاعات را ذخیره کرده و یا می خواند و می نویسد:

 1.بازوی الکترونیکی هد را جهت خواندن و نوشتن اطلاعات جابجا می‌کند.

2. هد بر روی پلاتر قرار گرفته و برای خواندن و نوشتن در تمام سطح پلاتر شروع به چرخیدن می کند.

3.  موتور اسپیندل فعال شده و پلاتر را با سرعت بسیار زیادی می چرخاند.

4. پلاتر مغناطیسی شروع به ذخیره اطلاعات به صورت دودویی می کند.

5. ورودی جریان برق هارد دیسک را  جهت ذخیره و خواندن و نوشتن اطلاعات به کامپیوتر متصل می کند.

6. بازوی مکانیکی قرار گرفته بر روی پلاتر توسط قطعه مغناطیسی که در در سر خود دارد شروع به خواندن و نوشتن اطلاعات می کند.

7.  صفحه مدار در قسمت زیرین ، جریان داده ها را از داخل پلاتر کنترل میکند.

8.  یک کانکتور منعطف ، اطلاعات را از برد مدار گرفته و تا هد و پلاتر برای خواندن و نوشتن اطلاعات حمل می‌کند.

9.  در آخر ، یک اسپیندل کوچک  اجازه می دهد تا اطلاعات توسط هد  نوشته و خوانده شود

قطعات هارد درایو 3

به پشتوانه حضور برند های بزرگ در عرصه تولید هارد دیسک این قطعه  که جز نیاز های اصلی بشر �ای حفظ و انتقال اطلاعات به شمار می‌رود در طول ۵۰ سال پیشرفت چشم گیری را داشته است.  در واقع می بایست تمامی پیشرفت هایی که هارد دیسک ها در طول عمر ۵۰ ساله خود  کردند را مدیون برند های اصلی  حوزه تولید هارد دیسک دانست. چراکه غیبت حتی یکی  از این کارخانه های عظیم باعث به هم خوردن این پازل  شده و روند پیشرفت تولید هارد دیسک را مختل می کرد.  سوالی که بسیاری از کاربران از متخصصان هارددیسک می پرسند این است که:

 بهترین برند هارد دیسک کدام است است ؟

 برای پاسخگویی به این سوال می بایست برند های اصلی تولید کننده هارد دیسک را یک به یک مورد بررسی قرار دهیم و در انتها به شما بهترین برند هارد اینترنال و بهترین برند هارد اکسترنال و بهترین برند SSD ها را  به شما معرفی خواهیم کرد.

 بررسی برترین برند های هارد دیسک

 در این بخش 4 تولید کننده اصلی هارد اینترنال ، هارد اکسترنال ، و اس اس دی ها را به شما معرفی می کنیم:

 این آمار بر اساس نظرات و تجربیات تمامی کاربرانی که بر روی  صفحات مربوط به این برندها نظرات  و تجربیات خود را  با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته بودند ، تهیه و عرضه می شود:

وسترن دیجیتال یا Western Digital

 بدون شک ، شرکت وسترن دیجیتال یا Western Digital  که به اختصار آن را هارد WD  می‌شناسیم ، در سال های اخیر گوی سبقت را به دست گرفته و به پر مصرف ترین برند هارددیسک حال حاضر دنیا تبدیل شده اس. هارد هیتاچی هم امروزه زیر نظر وسترن دیجیتال فعالیت می کند

 نکته جالب توجه راجع به هارد wd  حفظ کیفیت در تمامی تولیدات خود برای سراسر  دنیا  می باشد.  همانطور که میدانید اکثر برندها  تمامی محصولات خود را در یک درجه کیفی تولید نمی‌کنند.  اصولاً در کشورهایی موسوم به جهان سوم که متاسفانه کشور ایران نیست زمان حضور دارد، محصولاتی را ارسال کرده  که به مراتب از کیفیت پایین تری نسبت به نسخه اورجینال  دارد.  اما شرکت wd این کیفیت را  در سراسر جهان به یک اندازه حفظ کرده است و همین امر موجب شده است که شرکت وسترن دیجیتال به پر مصرف ترین  برند در میان تولید کنندگان هارد دیسک تبدیل شود.

 بهترین هاردهای وسترن دیجیتال wd

سیگیت یا Seagate

 همانطور که در بخش قبلی مقاله توضیح داده شد،  شرکت seagate یکی از  بازیگران اصلی در حوزه تولید حافظه کامپیوتری به شمار می رود.این شرکت از سال ۱۹۷۸ تا امروزدر حوزه تولید هارد دیسک فعالیت می کند و می توان این شرکت را پس از شرکت آی بی ام قدیمی ترین شرکت در حوزه تولید هارد دانست. جالب توجه است که شرکت مکستور از زیر مجموعه های شرکت سیگیت رود به شمار می رود. جالب است بدانید شرکت سیگیت در چند سال اخیر امتیاز تولیدات هارد دیسک سامسونگ را خریداری کرده است.  به همین واسطه و با توجه به تولیدات اخیر شرکت سامسونگ در حوزه هارد و اس اس دی می توان برند سیگیت را  برترین برند هارد دیسک در آینده نه چندان دور دانست.

 در تمامی این سالها شرکت سیگیت باعث پیشرفت روز افزون هارد دیسک شده و همین امر باعث شده است که هارد دیسک های سیگیت که در سری های مختلف  در بازار عرضه می‌شود ،  نظر مشتریان زیادی را  به خود جلب  کرده و شرکت Seagate را  به دومین برند محبوب هارددیسک تبدیل کند.

 بهترین هاردهای Seagate

توشیبا یا Toshiba

 شرکت توشیبا یک شرکت چند ملیتی است که در شهر توکیو در کشور ژاپن فعالیت می کند. این شرکت بسیار عظیم تنها مختص تولید هارد دیسک می باشد و همانطور که میدانید تولیدات بسیاری از لوازم الکترونیکی را بر عهده دارد. مادر هستی شرکت نهمین شرکت تولید کننده نیمه هادی در جهان به شمار می رود. این برند نام آشنا دارای کیفیت بسیار بالایی در تمامی سطوح تولیدات خود می باشد. همین حفظ کیفیت باعث شده است است تا هارد دیسک های توشیبا به سومی برند محبوب هارد در جهان تبدیل شود.

 بهترین هارد های توشیبا

 ای دیتا یا Adata

 شرکت Adata  از سال ۲۰۰۱ در زمینه تولید هارد دیسک ، فلش usb ، مموری کارت و اس اس دی SSD  در چین فعالیت می کند. همچنین شرکت ای دیتا در زمینه تولید محصولات گیمینگ و بازی کامپیوتری  مانند موس، کیبورد ، پد موس و هدست و همچنین در زمینه تولید نور های داخلی و خارجی ید طولایی دارد. کیفیت  هارد دیسک ای دیتا سبب شده تا این شرکت به چهارمین برند محبوب هارد در جهان ارتقاء رتبه یابد.

 بهترین هارد های ای دیتا

تا به اینجای بحث راجع به تمامی ویژگی های هارد دیسک ها  صحبت کردیم.  اما  آیا هارد ها واقعاً محیط امنی برای ذخیره اطلاعات ما می باشند ؟ آیا هارد ها توانایی حفظ اطلاعات ما را در هر شرایطی دارند ؟ نقاط ضعف هارد ها چیست ؟ چگونه می توانیم نسبت به چگونگی از بین رفتن اطلاعات خود قبل از وقوع این حادثه جلوگیری کنیم ؟ چه مشکلاتی می تواند در هارد دیسک ها و یا کامپیوتر ها به وجود بیاید تو اطلاعات از روی این حافظه پاک شود ؟

 طبیعتاً هنگامی که شما نسبت به محل ذخیره اطلاعات خود اشراف کامل داشته باشید  بهتر از قبل می توانید از اطلاعات مهم خود حفاظت کنید. برای جلوگیری از پاک شدن اطلاعات هارد لازم است آن را از شرایطی که  می تواند برای این قطعه  خطرناک باشد به دور نگاه دارید. 

 نقاط ضعف هارد

 1.هارد خود را لای پر قو نگهدارید!!!

 مهمترین عامل از دست رفتن اطلاعات در هارد ها  ضربه می باشد.  فشار آمدن بیش از حد به هارد و یا ضربه خوردن هارد میتواند بلافاصله باعث از بین رفتن همیشگی اطلاعات شما شود. 

برای دانستن اینکه چگونه هارد ها تا این حد در برابر ضربه و فشار حساس هستند مقاله  زیر را بخوانید.

۵ راه پیشگیری از خراب شدن هارد

 پس نتیجه می گیریم  برای جلوگیری از پاک شدن اطلاعات و یا مرگ هارد دیسک  در زمان استفاده از هارد آن را در جایی ثابت قرار داده و سپس آن را روشن  می کنیم. 

2. سوختگی هارد امری اجتناب ناپذیر نیست:

 دومین عامل اصلی از بین رفتن اطلاعات درون هارد، سوختگی هارد دیسک می باشد. این سوختگی می تواند به علت نوسان برق موجود در سیم کشی ساختمان و یا نوسانات برق شهری و البته عدم استفاده از از سه راهی محافظ دار به وجود بیاید. طبیعتاً کاربران نمی توانند نوسانات برقی موجود در سیم کشی ساختمان و یا نوسانات برق شهری را کنترل کنند.  اما اگر اطلاعات مهمی را در درون هارد خود ذخیره کرده اید و پاک شدن اطلاعات بر اثر سوختگی  می‌تواند باعث  به وجود آمدن آسیب های زیادی برای شما شود ، بهترین راه ،استفاده از از سه راهی محافظ دار برای جلوگیری از ورود نوسان برق به سیستم شما می باشد.

 اما سوختگی هارد یک دلیل عمده دیگر نیز دارد و آن سپری شدن عمر استاندارد یک هارد است. هارد دیسک ها همانند  دیگر ابزار الکترونیکی یک عمر مفید و یا عمر استاندارد دارند.  متخصصان و تولیدکنندگان هارد این عمر مفید را بین ۵ تا ۷ سال تخمین زدند. اما بسیاری از هارددیسک ها مدت زمان کوتاه تر و بسیاری دیگر بیشتر از ۷ سال عمر می کنند.

 از بین بردن نوسان جریان برق ، استفاده کردن از هارد دیسک تنها در یک سیستم ، عدم استفاده مکرر ، عدم استفاده طولانی مدت در یک زمان واحد و…  �‌تواند باعث بیشتر شدن عمر هارد شما شود.

3. نرم افزار ها  خیلی هم نرم نیستند!!!

 نرم افزار ها برخلاف اسمشان توانایی به وجود آوردن یک تخریب سخت در اطلاعات شما را دارد. 

 ویروس ها

استفاده از اینترنت بدون آنتی ویروس ، همانند گشت و گذار یک فرد سالم در یک جامعه بیمار است. در دنیای اینترنت ویروس های بسیاری وجود دارد که به شدت واگیر دار هستند و در صورت یافتن محیط امن خود(کامپیوتری که از آنتی ویروس استفاده نمی کند)  به سرعت به داخل اطلاعات رخنه کرده و اطلاعات را ویروسی می کند. شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که به یکباره اطلاعات شما قابلیت پخش شدن خود را از دست بدهد د و یا حجم اطلاعات شما تغییر کند و یا یک سند یا پوشه تکراری در تمام فولدر های شما ساخته شده باشد.  اگر این اتفاق برای شما افتاده است باید به شما بگوییم  که هارد دیسک شما حامل ویروس است و در آینده ای نه چندان دور اطلاعات شما برای همیشه از بین میرود. برای جلوگیری از وقوع این حادثه با پرداخت هزینه بسیار مقرون به صرفه یک آنتی ویروس اورجینال تهیه کنید و بر روی سیستم خود نصب کنید. با این کار شما می توانید اطلاعات خود را در برابر  سیل عظیم ویروس‌ها محافظت کنید.

 بهترین آنتی ویروس های اورجینال سال ۲۰۱۹

 خرید آنتی ویروس اورجینال

اور رایت  اطلاعات

اور رایت و یا رونویسی اطلاعات را می توان مهلک ترین آسیبی که هارد دیسک شما می تواند متحمل شود ، دانست.
  تصور کنید که یک هارد با ظرفیت یک ترابایت دارید. به هر دلیلی اطلاعات قبلی را پاک  و اطلاعات جدیدی بر روی هارد خود ذخیره می کنید.  با این کار اطلاعاتی که قبلتر بر روی هارد شما ذخیره شده بود برای همیشه از روی پلاتر پاک می شود و به هیچ عنوان امکان بازگشت آن اطلاعات وجود ندارد. در تمامی اتفاقاتی که می تواند باعث از بین رفتن اطلاعات شما شود ، تکنسین های ریکاوری و بازیابی اطلاعات امکان بازیابی اطلاعات شما را دارند  اما زمانیکه اور رایت  یا رونویسی صورت گرفته باشد حتی کاری از تکنسین ها و متخصصان بازیابی اطلاعات برنمی آید.  به همین دلیل رونویسی را مهلک ترین آسیب هارد دیسک می دانیم.

 جلوگیری از اور رایت اطلاعات

فرمت شدن اطلاعات

 فرمت شدن اطلاعات اتفاقی است که حتی برای یکبار تقریباً برای تمام کاربران اتفاق افتاده است. دلایل متعددی �‌تواند باعث فرمت شدن اطلاعات شما شود.  این دلایل عبارتند از: 

1. خطاهای نرم افزاری

2.  خطاهای انسانی

 برای آگاهی بیشتر از بازیابی اطلاعات فرمت شده  مقاله زیر را بخوانید.

 جلوگیری از فرمت شدن هارد

 لازم به ذکر است بعد از پاک شدن اطلاعات بر اثر ضربه، فرمت شدن اطلاعات  بیشترین نقش را در از بین رفتن اطلاعات ایفا می کند. خوشبختانه متخصصان بازیابی اطلاعات مرکز هارد ایران ، توانایی  ریکاوری هارد فرمت شده را در شرایط خاصی به صورت کامل دارند.

 ریکاوری هارد فرمت شده

خطاهای انسانی

 خطاهای انسانی یکی دیگر از عوامل پاک شدن اطلاعات می باشد.

 این مشکل اصولاً به علت عدم آگاهی کاربر از سیستم کارکرد نرم افزارها و ویندوز  به وجود می آید. این خطاهای انسانی �‌تواند باعث از بین رفتن همیشگی اطلاعات شما شود. برای جلوگیری از پاک شدن اطلاعات توسط خطاهای انسانی مقاله زیر را بخوانید:

پاک شدن اطلاعات بر  اثر خطاهای انسانی

مرکز هارد ایران

تاریخچه هارد 4

 به عنوان قدیمی ترین مرکز فوق تخصصی  ریکاوری و بازیابی اطلاعات به صورت سخت افزاری و نرم افزاری در زمان وقوع مشکل برای اطلاعات شما به یاری شما خواهد آمد.

رضایتمندی بیش از ۹۸ درصد از مشتریانی که با اعتمادشان در آستانه بیست و سومین سالگرد تاسیس این مجموعه، نشان از کامیابی و موفقیت ما در این عرصه است و این مهم را در وهله اول با مشتری مداری و اکرام ارباب رجوع و سپس امانتداری و احترام به حقوق مشتریان گرامی مان بدست آوردیم.

در حال حاضر شرکت های زیادی از نام و برند مرکز هارد ایران (سوء)استفاده می کنند و با افزودن پسوند و یا پیشوند به نام تجاری ما در بازار فعالیت غیر قانونی می کنند

جدا از سوءاستفاده این شرکتها، مایه مباهات مان است به گونه ای فعالیت نمودیم که ده ها شرکت از کنار نام مرکز هارد ایران به کسب درآمد میپردازند. 

نکته آخر؛ مرکز هارد ایران نام تجاری ماست و Hardiran برند این مجموعه می باشد و هیچگونه شعبه و یا نمایندگی در تهران و شهرستانها ( متاسفانه ) نداریم.

اگر به هر دلیلی اطلاعات  هارد شما از  پاک شده است و هارد شما نیاز به ریکاوری دارد،  در اولین فرصت با مشاورین مرکز هارد ایران تماس گرفته تا با اخذ مشاوره  تخصصی رایگان اطلاعات خود را بازگردانید.

تماس با ما